1.Zakelijk of taakinhoudelijke conflicten

Zakelijk conflicten zijn conflicten die gaan over allerlei niet-persoonlijke, materiële en structurele aspecten. Ze worden daarom ook wel reële, feitelijke en structurele conflicten genoemd.

 

Taakinhoudelijke conflicten komen vaak voor binnen samenwerkingsverbanden, omdat je hier vaak direct of indirect te maken hebt met taken die binnen dit samenwerkingsverband volbracht dienen te worden.

 

Zakelijke of taakinhoudelijke conflicten kan je onderverdelen in drie soorten conflicten

 

  • Instrumentele conflicten:

Instrumentele conflicten gaan over doelstellingen, middelen, procedures, meningsverschillen, prioriteiten en structuren, dus over hoe iets moet worden aangepakt. Het is vaak een meningsverschil over prioriteiten van doelstellingen en/of middelen. Je kunt het aanpakken met probleemoplossing: relevante en toetsbare feiten en logica.

 

  • Belangen conflicten:

Zakelijke conflicten kunnen ook ontstaan vanwege de schaarste aan hulpbronnen. Hulpbronnen kunnen bijvoorbeeld tijd, geld, energie en ruimte zijn. Er moeten dan keuzes worden gemaakt bij de toewijzing of verdeling ervan tussen de partijen die er aanspraak op maken. Omdat niet iedereen volledig aan zijn trekken kan komen, ontstaan er belangenconflicten. Je kunt ze oplossen met onderhandelen.

-Machtsconflicten:

Macht is op zich een immateriële zaak, maar geeft anderzijds toegang tot materiele hulpbronnen. Machtsverschillen leiden vaak tot conflicten over controle en beheersing en de reactie daarop: spanning tussen streven naar meer autonomie versus behoefte aan controle en beheersing.

2.Sociaal-emotionele conflicten.

 

Sociaal- emotionele conflicten gaan over de wijze waarop betrokkenen met elkaar omgaan en komen voort uit de manier waarop de partijen de situatie waarnemen en beleven. Psychologische aspecten staan dus voorop en motieven, waarden, opvattingen, betekenisverlening en percepties spelen een belangrijke rol. Binnen de categorie sociaal-emotionele conflicten worden twee soorten onderscheiden:

  • Waarde conflicten

Waarde conflicten richten zich op kwesties van schuld en onschuld, en goed of slecht, welke normen zouden moeten prevaleren in een relatie, wat voor feiten beschouwd kunnen worden als valide of niet. Ze worden ook wel morele conflicten genoemd. Waarden zijn interne standaarden, criteria of opvattingen die mensen hanteren om te beoordelen of ideeën, gedrag of gebeurtenissen al dan niet goed, moreel of rechtvaardig te zijn. Waarde conflicten worden ook wel identiteitsconflicten genoemd.

 

  • Relationele conflicten

Relationele conflicten worden primair veroorzaakt door sterke emoties, mispercepties en stereotypen die leiden tot verslechtering van de onderlinge relatie. Ieder conflict gaat gepaard met gevoelens van controle verlies, verwarring, twijfel, onzekerheid en besluitloosheid, waarvoor men de ander aansprakelijk stelt en wat resulteert in allerlei verwijten en slachtoffer gedrag. In conflicten waar de slechte relatie en communicatie voorop staan, spreken we dus van relationele conflicten. Deze conflicten kan je oplossen door de gevoelens te bespreken.